Snart öppnar Nordens första social supermarket i Rågsved

2015-11-04
Vid årsskiftet öppnas Matmissionen i Rågsved. En matbutik som minskar matsvinnet genom att sälja varor med bland annat nära bäst-före-datum, underlättar för personer som lever i ekonomisk utsatthet genom låga priser och skapar arbetstillfällen för personer som idag står utanför arbetsmarknaden. Butiken är resultatet av ett samarbete mellan Stockholms Stadsmission och Axfood.

Stockholms Stadsmission öppnar Nordens första sociala matbutik, Matmissionen i centrala Rågsved vid årsskiftet. Butiken har som mål att tillvarata över 200 ton överskottsmat under 2016. Förutom att butiken i sig är en social satsning kommer eventuella intäkter från butiken gå till att utveckla Stockholms Stadsmissionens arbete med arbetsintegration och matsvinn.

En matbutik som förhindrar utsatthet

– För oss är Matmissionen en dröm som går i uppfyllelse. Konceptet är unikt på så vis eftersom vi under ett och samma tak kan minska utsatthet och öka egenmakt genom att förse ekonomiskt utsatta familjer med prisvärda varor samtidigt som vi skapar arbetstillfällen för dem som idag står helt utanför arbetslivet, säger Marika Markovits, direktor Stockholms Stadsmission.

Matmissionen har öppet för alla men kommer att erbjuda medlemskap till människor som lever i ekonomisk utsatthet, vilket innebär att medlemmar kommer att få handla mat till en tredjedel av vanligt butikspris. Under första året kommer även 20 personer som idag står utanför arbetsmarknaden att erbjudas arbetsträning i butiken.

Minskat matsvinn genom försäljning av funktionella varor som annars skulle slängas

Produkterna i butiken kommer att vara sådana som är nära eller som precis har passerat nära bäst-före-datum, eller av annan orsak inte möjliga att sälja i en vanlig butik. Målsättningen är att bidra till att minska det generella matsvinnet som alla matbutiker tampas med.

– Det mest klimatsmarta är att inte slänga mat. Matmissionen gör inte bara en social insats, det är också ett bra bidrag till en mer hållbar konsumtion säger Åsa Domeij, Chef för miljö och socialt ansvar på Axfood.

Samarbete mellan Stockholms Stadsmission och Axfood

Butiken är ett pilotprojekt som etableras i ett samarbete mellan Stockholms Stadsmission och Axfood (Willys och Hemköp), där Stockholms Stadsmission äger och står för driften av butiken och Axfood är medgrundare samt bistår med livsmedel, finansiering och kunskap.

Med i projektet finns också ett tiotal medfinansiärer från livsmedelsproduktionsledet, som också kommer att skänka varor som ska säljas. Dessa är: Arvid Nordquist HAB, Coca-Cola i Sverige, HKScan Sweden AB, Lantmännen, Nestlé Sverige AB, Rydbergs, Santa Maria AB, SCA, O. Kavli AB, Orkla Foods Sverige. Projektet är delfinansierat av Vinnova och övriga medfinansiärer är: Axel Johnson, Bring och Axfoundation.