2 500 löpare ger 700 000 kronor till Stockholms Stadsmission

2014-10-21
I morgon springer 40 000 personer Stockholm Tunnel Run. Många av löparna har i samband med att de anmält sig till loppet valt att, tillsammans med arrangören Lidingöloppet, bidra till att göra Stockholm till en mänskligare stad. Sammanlagt har hela 700 000 kronor samlats ihop till Stockholm Stadsmissions verksamheter för människor i utsatthet.

Innan nybyggda Norra länken i Stockholm öppnas för biltrafik kommer 40 000 personer springa genom den 10 kilometer långa tunneln, under loppet Stockholm Tunnel Run som är anordnat av Lidingöloppet. I samband med anmälan till loppet har löparna haft möjlighet att stödja Stockholms Stadsmission, som tack vare löparna och Lidingöloppet nu får ta emot hela 700 000 kronor.

- Vi är jätteglada och imponerade över den positiva respons som vi har fått från loppdeltagarna. Den startgrupp som tillägnas Stockholms Stadsmission fylldes överraskande snabbt och vi märker att många verkligen vill bidra. Det känns också extra bra att de insamlade pengarna går till just deltagare i Stockholms Stadsmission – människor som har det extra tufft nu inför vintern och julen, säger Tomas Hoszek, generalsekreterare Lidingöloppet.

Löparna har antingen kunnat bidra genom att anmäla sig till charitygruppen – en startgrupp där anmälningsavgiften ligger på 550 kronor (ordinarie avgift är 350 kronor) och där hela summan går till Stockholms Stadsmission – eller genom att skänka 100 kronor till organisationen i samband med anmälan till loppet, oavsett startgrupp. 1 000 löpare springer i charitygruppen vilket innebär 550 000 kronor till människor i utsatthet. 1 500 personer har dessutom skänkt 100 kronor vid anmälan vilket innebär ytterligare 150 000 kronor.

De insamlade medlen innebär stora möjligheter till stöd för människor som lever i utsatthet i Stockholm.

-  Vi är beroende av företags och privatpersoners engagemang för de människor i utsatthet som vi möter. Vi är oerhört glada och tacksamma över att Lidingöloppet har möjliggjort den här gåvan. Och vi är rörda över det stöd som charitygruppen och alla de andra givarna visar, det innebär ett stort och viktigt bidrag till vårt arbete med att göra Stockholm till en mänskligare stad, säger Sandra Axell, kommunikations- och insamlingschef Stockholms Stadsmission.

Utöver bidragen vid anmälan samlar Stockholms Stadsmission in jackor och överdragskläder vid starten från de 40 000 löpare som väntas starta på lördag.

Barn ser sina föräldrar kämpa för att få ihop det

Barnfamiljer med små marginaler får det allt svårare. Faktum är att det nu är flera tusen av Stockholms barn som i förlängningen riskerar ett helt liv i fattigdom och i värsta fall hemlöshet. Men det behöver inte bli så.

Läs mer om Barn ser sina föräldrar kämpa för att få ihop det