Stockholms Stadsmission öppnar Remakebutik i Stockholms city

2016-02-11
För första gången öppnas nu en renodlad Remake-butik – ett hållbart modekoncept där textilier får nytt liv och form. Remake är en del av Stockholms Stadsmissions sociala företag som möjliggör för människor att närma sig arbetslivet genom arbetsintegration. Butiken slår upp dörrarna den 11 februari.

Idag öppnar Stockholms Stadsmission sin första Remake-butik med målsättning att vara en plattform för hållbart mode. De Remake-produkter som säljs i butiken är lokalproducerat återbruk som grundar sig på en design med hållbarhet och långsiktighet i fokus. Delar ur Remake har tidigare sålts på Stockholms Stadsmissions second-handbutiker men nu får varumärket en helt egen butikslokal på Klarabergsgatan, mitt emot Åhléns i centrala Stockholm.

– Stockholms Stadsmission var en av de första med Remake i Sverige. Nu tar vi märket till nästa nivå, med kvalitet och hållbart mode i fokus. Vi vill möjliggöra för människor att handla hållbart och skapa medvetna val säger Maria Lagerman, Verksamhetschef på Remake.

Försäljning och uthyrning

Remake och utvald second hand säljs i butiken, där plagg från Remake är unisex och utan storlekar. Även om butiken har kläder till försäljning uppmuntrar den även till lagning av befintliga kläder och uthyrning av kläder. I butiken säljs också kläd- och skovårdsprodukter, sömnadtillbehör och spännande böcker.

Utställningar och workshops

Utöver försäljning, har butiken tillfälliga utställningar och workshops. Redan i dag startar den första utställningen bestående av fotokonst på utvalda delar av Remakes kollektion, av fotograf Roger Olsson. Den 25:e februari, kl. 18.30, är det dags för ”Gerillaslöjd och budskapsbroderier”, en workshop och föreläsning av Frida Arnqvist Engström som är författare av boken Gerillaslöjd. För fler kommande utställningar och workshops, besök www.facebook.com/remakesthlm.

Bär miljövänlig märkning

Butiken kommer att bära märkningen Miljönärvänlig, En märkning som har tagits fram av Avfall Sverige och som används av kommuner runt om i landet för att inspirera till en hållbar konsumtion. Märkningen syftar till att stimulera ett ökat hushållande med resurser och återanvändning för att långsiktigt minska avfall. Läs mer om märkningen på: www.miljönär.se.

Om Remake

Remakes design grundar sig i hållbarhet och långsiktighet. Vi tar vara på de resurser som finns och har som mål att öka kvaliteten och livslängden på en vara. Remake är ett av Stockholms Stadsmissions sociala företag som arbetar med arbetsintegration och individuella förutsättningar. All produktion sker i Stockholmsområdet i Remakes ateljéer i Sätra och Hökarängen. Tillsammans ökar vi livslängden för över 2,5 ton textilier varje år.

Maria Lagerman
verksamhetschef Stockholms Stadsmission Remake
Jennie Johansson
Verksamhetsledare butik Remake city

Remake - hållbart mode och design

Remake är Stockholms Stadsmissions eget mode- och designmärke. Remakes produkter tillverkas av second hand-material med målet att nå ökad kvalitet och livslängd. Plaggen är unika, i unisex och med design som utmanar storleksnormen. Här kan du välja det som passar just dig, handla hållbart och göra ett medvetet val.

Läs mer om Remake - hållbart mode och design