Styrelsen för Stiftelsen Stadsmissionens Skola vill utveckla idéburna icke-vinstdrivande skolor

2013-06-04
Stiftelsen Stadsmissionens Skola vill verka för långsiktigt lärande och utbildning för alla. Idag blev det klart att man är redo för att teckna avtal kring övertagande av sex gymnasieskolor i Stockholm och Mälardalen inom JB-koncernen.

Stiftelsen Stadsmissionen Skola driver sedan många år en idéburen icke-vinstdrivande skola som arbetar långsiktigt för att erbjuda utbildning för alla. Efter ett styrelsebeslut i dag står det klart att Stiftelsen Stadsmissionens Skolas styrelse vill satsa på att utöka skolverksamheten och har för avsikt att teckna avtal kring övertagande av sex gymnasieskolor inom JB-koncernen. Skolorna som berörs ligger i Stockholm, Sundbyberg, Uppsala, Västerås, Eskilstuna och Örebro. Styrelsens beslut är grundat i att man ser att det finns både behov och möjligheter för att utveckla en idéburen icke-vinstdrivande skola i Sverige.

Vissa förutsättningar måste vara uppfyllda innan ett övertagande kan ske. En sådan förutsättning är att  Stiftelsen Stadsmissionens Skola får elevernas förtroende. Vidare måste Skolinspektionen ge sitt godkännande för alla sex skolor.

– Nu hoppas vi på att få personalens och elevernas förtroende att driva verksamheterna vidare samt även Skolinspektionens tillstånd. Detta så att eleverna kan börja sin utbildning som planerat inför hösten 2013, säger Marika Markovits, ordförande i Stiftelsen Stadsmissionens Skola.

Stiftelsen Stadsmissionens Skola har träffat de lokala skolledningarna som ser positivt på sin potentiella nya huvudman.

Det goda personliga mötet, kompetens och stolthet hos elever och lärare, nytänkande och resultat i form av kunskap och personlig utveckling/mognad är grunden för Stiftelsen Stadsmissionens Skolas inriktning.