Tomas och Boris berättar om livet i hemlöshet i ny podcast

2013-10-30
Idag sänds premiäravsnittet av Stockholms Stadsmissions nya podcast. I den berättar vännerna Tomas och Boris om hur det är att leva i en tillvaro kantat av missbruk och hemlöshet. Syftet med podcasten är att bredda bilden av hemlöshet och ge individer ur gruppen en plattform att nå ut med sina tankar, idéer och åsikter. I första avsnittet får vi höra hur Tomas och Boris lärde känna varandra och hur Boris tog sig ur sitt missbruk.

Ofta talas det om människor i hemlöshet som en grupp istället för att se till individerna. Idag lever en stor del av Stockholms befolkning i hemlöshet, cirka 5600 i Stockholms län och 2900 i staden.

– Vi hoppas att podcasten kan bli ett bra komplement till många av de roliga och intressanta podcasts som publiceras i Sverige just nu. De handlar ofta om reflektioner och problem man ställs inför i sin vardag. Vi tror att Tomas och Boris podcast kommer att ge lyssnarna lite perspektiv på tillvaron, säger Sandra Axell, projektledare på Stockholms Stadsmission.

Hemlöshet och missbruk på agendan

I podcasten hörs två personer, Tomas och Boris som lärde känna varandra när de levde i hemlöshet i Stockholm. Idag har en av dem lyckats ta sig ur drogmissbruket och lever nu fri från droger. Och de är fortfarande vänner.

– Jag tycker att det är viktigt att berätta om hur vården för missbrukare fungerar idag. Den fungerar dåligt och det är många personer som dör och begår självmord, säger Boris.

– Och jag vill ge min syn på sakers tillstånd här i världen. Mycket är helt uppåt väggarna, inte minst inom narkomanvården. Det behövs också mer mångfald och mindre enfald i svensk media, fyller Tomas i.

Tomas och Boris kommer att dela med sig av sina erfarenheter av hur det är att leva lite vid sidan av samhället. De kommer att prata om sina erfarenheter efter många år i missbruk, om sina uppväxter, om vänner och om svårigheterna att få den hjälp man behöver. Men också om sport, politik och andra saker som människor mitt i livet funderar på.

Det första avsnittet släpps idag och går att lyssna på här. Målet är att ett nytt avsnitt spelas in och publiceras på iTunes och stadsmissionen.se för varje onsdag fram till december. Avsnitten är gratis att lyssna på.

Idén bakom podcasten kommer från kommunikationsbyrån Sverige AB som producerar avsnitten tillsammans med Olle Palmlöf.

Podcasten finansieras av Lindorff.