Vanliga frågor

Här har vi sammanställt de vanligaste frågorna och svaren om Stadsmissionens hyresförmedling.

Vilka står bakom Hyresförmedlingen?

Vår hyresförmedling startade 2019 med resurser från regeringen. Från och med 2021 ingår hyresförmedlingen i ordinarie verksamhet och är inte längre finansierad av resurser från regeringen.

Hur funkar det?

  1. Kontakta oss så vi kan ta detaljer på ditt boende – så som boendeform, område, tillträde osv. 

  2. Vi kommer på besök hos dig, så vi kan lära känna dig och dina behov bättre.

  3. Genom vårt kontaktnät kommer vi att föreslå en hyresgäst som passar båda parter.

  4. Du och din nya hyresgäst möts – om det är en bra match kan ni skriva kontrakt.

  5. Ni flyttar ihop!

Vad krävs av mig som hyresvärd?

Du behöver inte vara något extra stöd till din hyresgäst (om du själv inte vill), men några saker att tänka på är att hyres- och folkbokföringslagen måste följas. Här är fyra punkter vi ofta får frågor om: 

  • Hyreskontrakt.  Ett hyreskontrakt måste upprättas, där både hyresgäst och hyresvärd skrivit under. Vi kan bidra med kontraktmallar och även delta vid kontraktsskrivning om man önskar.
  • Godkänd andrahandsuthyrning. Om du har en hyresrätt så måste du få ett godkännande av din hyresvärd. Vid andrahandsuthyrning av en bostadsrätt behöver du ett godkännande av din förening.
  • Uppsägningstid. Detta kan variera beroende på kontrakttyp och längd, men vanligtvis är den enligt lag en eller tre månader.
  • Folkbokföring. Din hyresgäst ska kunna folkbokföra sig på adressen. Folkbokföringslagen kräver att man ska vara skriven på den plats man har sin huvudsakliga dygnsvila. Om du erbjuder en del i din bostad eller om du äger bostaden så har din hyresgäst aldrig något besittningsskydd. Vid andrahandsuthyrning av hyresrätt gäller två år.
     

Vad har Stockholms Stadsmission för roll efter att din hyresgäst flyttat in?

Beslutet att skriva kontrakt är mellan dig och din hyresgäst, men vi finns med som stöd under hela hyresperioden. Vi gör även uppföljningar för att försäkra oss om att allt går bra, detta för att du som värd och våra deltagare ska känna sig trygga! Båda parter är även välkomna att ta kontakt med oss om det skulle vara något.

Vilka förmedlar ni till? 

Människor som av olika anledningar befinner sig i så kallad strukturell hemlöshet. Några av faktorerna kan exempelvis vara bristande kontaktnät, tidigare psykosocial problematik eller otrygga boendeförhållanden. Detta ofta i kombination med en väldigt begränsad ekonomi.

Vem står som hyresgäst på kontraktet?

Kontraktet skrivs mellan dig och hyresgästen, men Stockholms Stadsmission finns med som stöd innan, under och efter skrivning. Vi vill att det ska bli en trivsam lösning för alla parter. 

Vilka typer av bostäder söker ni?

Det kan vara allt från inneboende i hus, lägenhet för andrahandsuthyrning eller Attefallshus. Kontraktet får gärna löpa på minst 6 månader.

Kontakta oss gärna
hyresformedlingen [at] stadsmissionen.se