Den här sidan använder cookies. Om du fortsätter använda sidan så accepterar du användande av cookies.

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Vanliga frågor

Här har vi sammanställt de vanligaste frågorna och svaren om Stadsmissionens hyresförmedling.

Vilka står bakom Stadsmissionens hyresförmedling?

Stockholms Stadsmission med resurser från regeringen.

Hur funkar det?

  1. Kontakta oss så vi kan ta detaljer på ditt boende – så som boendeform, område, tillträde osv. 

  2. Vi kommer på besök hos dig, så vi kan lära känna dig och dina behov bättre.

  3. Genom vårt kontaktnät kommer vi att föreslå en hyresgäst som passar båda parter.

  4. Du och din nya hyresgäst möts – om det är en bra match kan ni skriva kontrakt.

  5. Ni flyttar ihop! <3

Vad har Stockholms Stadsmission för roll efter att din hyresgäst flyttat in?

Beslutet att skriva kontrakt är mellan dig och din hyresgäst, men vi finns med som stöd under hela hyresperioden. Vi gör även uppföljningar för att försäkra oss om att allt går bra, detta för att du som värd och våra deltagare ska känna sig trygga! Båda parter är även välkomna att ta kontakt med oss om det skulle vara något.

Vilka förmedlar ni till? 

Unga vuxna mellan 18 – 25 som av olika anledningar befinner sig i så kallad strukturell hemlöshet. Några av faktorerna kan exempelvis vara bristande kontaktnät, tidigare psykosocial problematik eller otrygga boendeförhållanden. Detta ofta i kombination med en väldigt begränsad ekonomi.

Vem står som hyresgäst på kontraktet?

Kontraktet skrivs mellan dig och hyresgästen, men Stockholms Stadsmission finns med som stöd innan, under och efter skrivning. Vi vill att det ska bli en trivsam lösning för alla parter. 

Vilka typer av bostäder söker ni?

Det kan vara allt från inneboende i hus, lägenhet för andrahandsuthyrning eller Attefallshus. Kontraktet får gärna löpa på minst 6 månader.

Kontakta oss gärna
hyresformedlingen [at] stadsmissionen.se