Hoppa till huvudinnehåll

Den här sidan använder cookies. Om du fortsätter använda sidan så accepterar du användande av cookies.

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Kvalitetstillstånd till familjehemsvården 

2018-01-24
Stockholms Stadsmissions familjehemsvård är en av de första som har fått tillstånd för att bedriva så kallad konsulentstödd familjehemsvård. 

– Det här är jätteviktigt. Tillståndet är en kvalitetsstämpel. Vår verksamhet får högre dignitet men framför allt har det betydelse för familje- och jourhemmen och en försäkran om att de som blir placerade hos oss får rätt hjälp, säger Lena Karlsson, verksamhetschef på familjehemsvården. 

Sedan den 15 april 2017 måste alla verksamheter som erbjuder familjehem och jourhem till barn och unga och som ger stöd och handledning till hemmen ha tillstånd från Inspektionen för vård och omsorg, IVO. Stockholms Stadsmission är nu en av de första verksamheterna som nu har fått ett sådant tillstånd. 

Höjer kraven på branschens aktörer

Bakgrunden till det nya tillståndskravet är att det tidigare har varit möjligt att driva företag och erbjuda familjehemsvård och rådgivning utan att vare sig ha utbildning eller tidigare erfarenhet inom området. 

Lena Karlsson har arbetat cirka 20 år med socialt arbete inom kriminalvården och med familjehemsvård . Hon var med och startade Stockholms Stadsmissions familjehemsvård som idag erbjuder familjehem och jourhem i hela landet för barn, ungdomar och vuxna.  

– Det känns så klart extra roligt att vara en av de första som får tillstånd. Jag har drivit den här frågan under flera år om att det ska finnas ett krav på tillstånd för konsulentstödd familjehemsvård. Det handlar framförallt om ett kvalitets- och säkerhetsperspektiv för de som placeras i familjehem, men också om ett kompetent stöd till familjehemmen, säger hon. 

Lena Karlsson verksamhetschef familjehem Stockholms Stadsmission
Lena Karlsson
verksamhetschef