Årets utdelning från Postkodlotteriet gav Riksföreningen Sveriges Stadsmissioner 21 miljoner kronor

2012-03-14
Postkodlotteriet delar årligen ut lotteriets överskott till ideella organisationer. Bland alla förmånstagare finns Riksföreningen Sveriges Stadsmissioner. Årets utdelning slog alla rekord och i år mottog Sveriges Stadsmissioner 21 miljoner kronor till sina verksamheter för att hjälpa människor i utsatta livssituationer.

I går var det dags igen för den årliga utdelningen från Postkodlotteriet. Sedan tre år tillbaka är Riksföreningen Sveriges Stadsmissioner en av de organisationer som får ta del av överskottet. Årets utdelning om 21 miljoner kronor är av stor betydelse för Riksföreningens sju medlemsorganisationer runt om i Sverige. I år går överskottet till att fortsätta stödja människor i utsatta situationer vilket omfattar många av organisationens viktiga verksamheter.

– Tack vare årets utdelning kan vi fortsätta arbeta både med akuta insatser och med insatser för långvarig förändring. Det innebär bland annat att hjälpa människor som lever i hemlöshet tillbaka till ett eget boende eller arbeta med förebyggande åtgärder för unga i utsatthet. Vi kan även ge mer stöd till våra barn- och familjeverksamheter,säger Margaretha Svensson Paras, ordförande i  Riksföreningen Sveriges Stadsmissioner.

Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet delat ut totalt 2,8 miljarder  kronor. I dag når pengarna som Svenska Postkodlotteriet delar ut fram till 40  olika organisationer varav Riksföreningen Sveriges Stadsmissioner är en.

– Vi är stolta över att kunna bidra till det viktiga arbete som Sveriges Stadsmissioner gör. Genom våra förmånstagares arbete tar vi ett steg närmare vår vision om en bättre värld för människor, djur och miljö, säger Stina Götbrink, välgörenhetschef på Postkodlotteriet.