I dag öppnar Matmissionen – butiken med tre mål om dagen

2015-12-08
Att skapa ekonomiskt utrymme för människor i ekonomiskt utsatthet, möjliggöra arbetsträning och bidra till att minska onödigt matsvinn. Det är målen med Matmissionen, Nordens första social supermarket, som Stockholms Stadsmission öppnar i dag, tisdag.

Tisdag den 8 december klockan 10 slår Matmissionen upp sin butiksdörr för allmänheten i stadsdelen Rågsved i Stockholm. Nordens första Social supermarket har tillkommit genom ett nära samarbete mellan matkoncernen Axfood och Stockholms Stadsmission där den senare kommer att äga och driva butiken som ett socialt företag. Bakom pilotprojektet finns också ett tiotal medfinansiärer som stöttar med varor och finansierings- samt kompetensstöd.

Alla är välkomna att handla på Matmissionen

Social supermarkets är ett väletablerat koncept i Europa, men i den svenska modellen är det viktigt att butiken är öppen för alla.

– Alla är välkomna att handla i butiken och på så sätt bidra till minskat matsvinn och vårt arbete med ett bättre samhälle för alla, säger Marika Markovits, direktor för Stockholms Stadsmission.

De personer som lever på försörjningsstöd, etableringsersättning, aktivitetsersättning, aktivitetsstöd, garantiersättning, garantipension eller dagersättning från Migrationsverket kan bli medlemmar i butiken och får då handla för en tredjedel av priset.

Butiken möjliggör arbetsträning

Marika Markovits betonar att butiken är ett pilotprojekt, men hoppas att fler liknande matbutiker kommer att öppnas på andra platser runt om i Sverige inom de närmaste åren.

Butiken kommer vid öppning ha 5 personer i arbetsträning/praktik och fler är på väg in.
– Det känns oerhört roligt att vi i och med öppningen kan erbjuda ännu fler människor arbetsträning och på så vis kunna närma sig arbetslivet säger Marika Markovits.

Bidrar till minskat livsmedelssvinn

Butiken kommer inte att tillhandahålla ett fullt sortiment som en vanlig butik utan sälja de varor som det för tillfället är överskott på. Axfood, med matkedjor som Willys och Hemköp, är medgrundare till Matmissionen.
– Vi slänger cirka 67 000 ton mat och dryck om året i Sverige och det helt i onödan. Att minska det onödiga matsvinnet är en mycket viktig del i vårt miljö- och hållbarhetsarbete säger Åsa Domeij, chef för miljö och socialt ansvar på Axfood.

Antonia Ax:son Johnson, huvudägare i Axfood-koncernen och med ett förflutet som mångårig styrelseordförande i Stockholms Stadsmission stödjer helhjärtat projektet.
– Jag känner Stockholms Stadsmission väl sedan mer än 20 år. De arbetar med stor empati för människor i nöd, är jordnära, orädda och uthålliga. Kan detta engagemang kombineras med att minska den enorma mängden mat som slängs är det ett oslagbart recept.

Butiken är ett pilotprojekt som etableras i ett samarbete mellan Stockholms Stadsmission och Axfood med kedjorna Willys, Hemköp och Axfood Snabbgross, där Stockholms Stadsmission äger och står för driften av butiken och Axfood är medgrundare samt bistår med livsmedel, finansiering och kunskap.

Med i projektet finns också ett tiotal medfinansiärer från livsmedelsproduktionsledet, som också kommer att skänka varor som ska säljas. Dessa är: Arvid Nordquist HAB, Coca-Cola i Sverige, HK Scan Sweden AB, Lantmännen, Nestlé Sverige AB, O. Kavli, Orkla Foods Sverige, Rydbergs, Santa Maria AB och SCA. Projektet är delfinansierat av Vinnova och övriga medfinansiärer är Axel Johnson AB, Axfoundation och Bring.

Claes Salomonsson
Axfood AB