Pynta Kungsträdgården - för ett bättre Stockholm

2012-11-29
”Pynta till förmån för Stockholms jullösa” är uppmaningen från Stockholms Stadsmission som i år har placerat en 16 meter hög julgran i Kungsträdgården. Granens belysning tänds i etapper i takt med att bidrag från allmänhet och företag
kommer in till förmån för Stockholmare i hemlöshet. Även ett skivsläpp och
julgransförsäljning på plats bidrar till att lysa upp den stora granen.

Runt 5 000 Stockholmare lever i dag i hemlöshet. Livet på gatan är extra tufft under vintern. Utöver kylan blir det runt jul extra påtagligt att man står utanför samhällets gemenskap. Nu kraftsamlar Stockholms Stadsmission för att göra staden lite mänskligare och ljusare för alla.

I Kungsträdgården, i hjärtat av Stockholm City, har Stockholms Stadsmission tillsammans med ett antal samarbetspartners placerat en julgran. Granen lyses upp i takt med att bidrag från allmänhet och företag skänks till förmån för Stockholmare som lever i hemlöshet.

Julgranen invigs den 1 december 2012 kl. 15.00. I spetsen för invigningseventet står Johnel, Bad Radiator, Immanuel Gospel och Stockholms Stadsmissions ”Blixtjobbare”.

Redan under invigningsceremonin tänds de nedersta ljusen i granen, en ljusslinga motsvarar strax över 2 miljoner kronor i skänkta bidrag.

– Många har redan bidragit och det innebär att vi kan inviga med att tända den nedersta delen av granen. För detta har vi bland andra Fortum att tacka, som står för belysningen. Fortum avlönar även deltagare från Blixtjobb som säljer julgranar på plats, säger Yvonne Borg, kommunikations- och insamlingschef Stockholms Stadsmission.

På invigningen lanserar också Bad Radiator sin nya låt ”I Want To Believe”, skriven av Mikael Lundgren (som tidigare bland annat skrivit Sverige-klassikern ”Ingen kan älska som vi” med gruppen Grace). Låtens musikvideo är producerad med hjälp av bilder tagna av deltagare i Stockholms Stadsmissions verksamheter i ett samarbete med Fotografiska. Låten är dedikerad till Stockholms hemlösa och en del av intäkterna från skivförsäljningen i Kungsträdgården går till Stockholms Stadsmission.

Ytterligare ett sätt att pynta och bidra är att köpa en julgran som säljs av Stockholms Stadsmissions ”Blixtjobbare” i Kungsträdgården varje helg fram till jul med start den 1 december. Blixtjobb är ett arbete- och sysselsättningsprojekt drivet av Stockholms Stadsmission, där deltagare i socialt utsatta situationer med missbruksproblematik får möjlighet att utföra uppdrag och få lön utbetalt samma dag.

Den som vill kan också beställa en julgran för hemleverans, antingen i Kungsträdgården eller via Stockholms Stadsmissions webbplats, stadsmisissionen.se.

– Stockholms Stadsmissions arbete med hemlöshet är oerhört viktigt året om men extra angeläget under den kalla vintertiden. Vi hoppas att många stödjer verksamheten genom att exempelvis köpa en julgran av Blixtjobbarna i Kungsträdgården. När julen är över vill vi dessutom tipsa om att underlätta att de gamla granarna återvinns. De som lämnar sin gran på Stockholms graninsamlingsplatser bidrar till att de kan användas för att göra både el och värme, säger Anders Egelrud, VD Fortum Värme.

Detta händer i Kungsträdgården 1 december 2012 15.00 - 15.45:

• Artisten Johnel, som också är konferencier, uppträder
  • Bad Radiator släpper ”I Want To Believe” som premiärspelas
  • Gospelkören Immanuel Gospel uppträder
  • Första ljusen i julgranen tänds av Yvonne Borg, Kommunikations- och Insamlingschef samt Anders Egelrud, VD Fortum Värme.

Det bjuds också på glögg och pepparkakor och besökare kan köpa delikatesskorvar från Erik Åkerwalls korvgubbar som skänker hälften av försäljningen till Stockholms Stadsmission.