Remake lanserar inspirerande designbok

2013-01-22
Boken "REMAKE - Ge dina gamla saker ett nytt liv" ger konkreta idéer på och tydliga beskrivningar för vad man kan göra med sina gamla saker, istället för att köpa nya.

Boken är en inspirations- och instruktionsbok som vänder sig både till nybörjare och till de som har mer kunskap - till människor, unga och äldre, som gillar att skapa nytt av gammalt.

- Väldigt ofta söker kunder på Stockholms Stadsmissions second handbutiker efter något unikt. Samtidigt vet vi att många har kläder, möbler och andra prylar hemma som man inte vet vart man ska göra av. Mycket slängs i onödan. Boken går i linje med Remake:s hållbarhetsfilosofi att återanvända det man kan, säger Marie Teike, grundare av samt design- och produktionsansvarig för Remake.

Remake är en del av Stockholms Stadsmissions enhet Arbete & Sysselsättning och tar hand om möbler och textilier och ger dem ett nytt liv. Produkterna tillverkas av Stockholms Stadsmissions medarbetare i samarbete med människor på väg in i arbetslivet. Remake samarbetar ibland även med etablerade designers och unga lovande designstudenter.

Remake - hållbart mode och design

Remake, Stockholms Stadsmission är vårt eget mode- och designmärke. Remakes produkter tillverkas av second hand-material med målet att nå ökad kvalitet och livslängd. Plaggen är unika, i unisex och med design som utmanar storleksnormen. Här kan du välja det som passar just dig, handla hållbart och göra ett medvetet val.

Läs mer om Remake - hållbart mode och design

Daglig verksamhet

Vill du arbeta i en produktionsateljé med tonvikt på sömnad, arbetsglädje och delaktighet efter dina egna förutsättningar? Remake dagliga verksamhet med textil produktion erbjuder dig en kreativ arbetsmiljö och nya yrkeskunskaper.

Läs mer om Daglig verksamhet