Remake lanserar re:sport - en hållbar sportkollektion

2018-02-28
Stockholms Stadsmissions mode- och designmärke, Remake, lanserar re:sport, en kollektion unika och hållbara sportplagg av återvunnen secondhand.

Remake, Stockholms Stadsmissions mode- och designmärke, lanserar sin första sportkollektion; re:sport, nu i vår. Kollektionen består av unika sportplagg framtagna av deras design- och produktionsteam i Farsta och Sollentuna av återvunnen secondhand. Med den ökade sport- och träningstrenden dyker allt mer sportkläder upp i Stockholms Stadsmissions textilinsamlingar, vilket gjort det möjligt att bredda utbudet och jobba med att ta fram det nya sportinfluerade konceptet.

- Remake har främst jobbat med naturmaterial tidigare, säger Karin Sterner, designer och
verksamhetsledare på Remake, Stockholms Stadsmission.

- Men då vi sett en ökad tillgång av sport- och funktionsplagg i Stockholms Stadsmissions textilinsamling så satsade vi på det här nya konceptet. I och med att polyester som finns i sportkläder kan återvinnas i all oändlighet så går
det hand i hand med vår tanke att skapa ett hållbart mode, säger Karin Sterner.

Kollektionen består av toppar, kjolar, byxor, kepsar och gympåsar i återvunnen second hand och textilier, vilket gör varje plagg både unikt och hållbart. Plaggen finns till försäljning i Remakes pop up-butik i Hornstulls galleria som öppnar den 1 mars.

Om Remake:

Remake är Stockholms Stadsmissions mode- och designmärke. Remakes produkter tillverkas av återvunnen
second hand med målet att nå ökad kvalitet och livslängd på plaggen som är unika, unisex och med en design
som utmanar storleksnormen. Remake drivs som ett socialt företag av Stockholms Stadsmission där
människor får möjlighet att komma tillbaka till arbetslivet genom arbetsträning i bl.a. design- och
produktionsateljéer i Farsta och Sollentuna samt en pop up-butik i Hornstulls galleria. Remake anordnar även
workshops och föreläsningar om hållbart mode och socialt entreprenörskap.