Stockholms Stadsmission och Axfood nyöppnar Matmissionen - nu i Veddesta

2016-06-30
Matmissionen nyöppnar i Veddesta. Drygt fyra månader har gått sedan Matmissionen i Rågsved brann ned. Sedan dess har Stockholms Stadsmission tillsammans med Axfood intensivt letat efter en lokal för att möjliggöra en nyöppning av Matmissionen och därmed återigen kunna hjälpa alla de medlemmar som lever i ekonomisk utsatthet. Nu är det Veddestas tur att få en Social Supermarket.

Matmissionen i Rågsved var en succé från början med 1 200 medlemmar redan efter tre månader – därför var det extra viktigt för Stockholms Stadsmission att starta upp en ersättningsbutik så fort det bara gick efter det att butiken i Rågsved brann ned. Butiken i Veddesta ska precis som den i Rågsved bidra till positiv samhällsnytta på flera sätt. Skapa ekonomiskt utrymme för människor i ekonomiskt utsatthet, möjliggöra arbetsträning i butik och bidra till att minska onödigt matsvinn.

– Tack vare Willys har vi nu en ny lokal som vi planerar att öppna butiken i under september månad. Matmissionen får en ny adress och den här gången är det Veddesta som ligger nordväst om Barkarby i Järfälla kommun. Alla är välkomna att handla hos Matmissionen, även om vi främst vänder oss till våra medlemmar som lever i en utsatt ekonomisk situation, säger Johan Rindevall, verksamhetsledare Matmissionen, Stockholms Stadsmission.

Inredning och färdigställande av butiken pågår hela sommaren. Där etableringsteamet från Willys och Stadsmissionen som arbetar för fullt för att få allting på plats inför öppningen i september. Butiken kommer inte ha ett fullt sortiment som en vanlig butik, utan kommer att sälja de varor som det för tillfället är överskott på. Axfood, med matkedjor som Willys, Hemköp och Axfood Snabbgross, är medgrundare till Matmissionen.

– Den här idén var för bra för att elda upp. Jag är glad att vi nu funnit en ny lokal för att bygga upp Matmissionen igen. Det här projektet är en viktig del i vårt arbete för minskat matsvinn. Kan vi dessutom med hjälp av Stockholms Stadsmission koppla det till en social insats är det förstås dubbel glädje, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Matmissionen är öppen för alla men medlemmar får handla varor till 1/3 av vanligt butikspris eller mindre. För att få medlemskap krävs att man har något av följande - försörjningsstöd, etableringsersättning, aktivitetsersättning, aktivitetsstöd, garantiersättning (låg sjukersättning), garantipension (låg pension), dagersättning från Migrationsverket eller sjukpenning, sjukersättning, A-kassa, pension eller lön som understiger 8700 kr/mån efter skatt.

Stockholms Stadsmission står som ägare av butiken och ska driva den som ett socialt företag. I butiken ges människor förutsättningar att närma sig arbetsmarknaden genom personligt stöd och yrkescoachning. På sikt kan det komma att finnas plats för upp till 20 personer i butiken. De som arbetstränade i Matmissionen i Rågsved erbjuds att återvända om möjlighet finns för dem.

Om Matmissionen

Butiken är den andra butiken som öppnas och som etableras i ett samarbete mellan Stockholms Stadsmission och Axfood med kedjorna Willys, Hemköp och Axfood Snabbgross, där Stockholms Stadsmission äger och står för driften av butiken och Axfood är medgrundare samt bistår med livsmedel, finansiering och kunskap.

Första butiken som öppnades i Rågsved i december 2015 brandskadades efter tre månader och kunde aldrig återställas. Sedan dess har Stadsmissionen tillsammans med Axfood letat ny lämplig lokal – och nu färdigställs en butikslokal i Veddesta som tidigare har inhyst Willys. Planen är att nya Matmissionen öppnas under hösten 2016.

Om Matmissionen

Befintliga medlemskort som utfärdades till butiken i Rågsved gäller även fortsättningsvis (giltighetstid är ett år från utfärdande), ett par veckor innan butiken i Veddesta öppnar är det möjligt att ansöka om nytt medlemskap.

Matmissionens sortiment

Sortimentet i butiken kommer att bestå av donerat livsmedelsöverskott – produkter med korta datum, mindre skador på yttre förpackningar eller stora överlager hos leverantörer p.g.a. felaktiga prognoser.

Bakom projektet finns förutom samarbetspartnern Axfood även ett tiotal medfinansiärer som stöttar med varor och finansierings- samt kompetensstöd.

Projektets medfinansiärer

Med i projektet finns också ett tiotal medfinansiärer från livsmedelsproduktionsledet, som också skänker varor som ska säljas. Dessa är: Arvid Nordquist HAB, Coca-Cola i Sverige, HK Scan Sweden AB, Lantmännen, Nestlé Sverige AB, O. Kavli, Orkla Foods Sverige, Rydbergs, Santa Maria AB och SCA. Projektet är delfinansierat av Vinnova och övriga medfinansiärer är Axel Johnson AB, Axfoundation, BOA och Bring.

Claes Salomonsson
Axfood AB