Stockholms Stadsmission öppnar social supermarket i Hägersten

Johan Rindewall från Stockholms Stadsmission och Åsa Domeij från Axfood.
2017-03-01
Den 14 mars är Matmissionen tillbaka i söderort och den här gången på Bäckvägen 147 i Hägersten.

Den 14 mars är Matmissionen tillbaka i söderort. För nästan exakt ett år sedan brann den första Matmissionen ned i Rågsved. Stockholms Stadsmission öppnar nu en ny social supermarket på Bäckvägen 147 i Hägersten, i samarbete med Axfood.

Matmissionen i Hägersten ska precis som butikerna i Rågsved och Veddesta bidra till positiv samhällsnytta på flera sätt. Framför allt ska butiken skapa ekonomiskt utrymme för människor som lever i en ekonomisk utsatthet, möjliggöra arbetsträning i butik och bidra till att minska onödigt matsvinn. Matmissionen är öppen för alla, men medlemmar får handla varor till 1/3 av vanligt butikspris eller mindre. Sedan starten har 3 000 personer fått medlemskap i Matmissionen.

– Vi är äntligen tillbaka i söderort och den här gången i Hägersten. Efterfrågan och behovet är stort, det är många som idag lever i en svår ekonomisk utsatthet. Att vi bara på ett drygt år har delat ut 3 000 medlemskort – det talar sitt tydliga språk – Matmissionen gör stor nytta för många, säger Johan Rindevall, verksamhetschef Matcentralen, Stockholms Stadsmission.

Inredning och färdigställande av butiken har pågått sedan slutet av januari. Där Stockholms Stadsmission arbetar för fullt för att få allting på plats inför öppningen den 14 mars. Butiken kommer inte ha ett fullt sortiment som en vanlig butik, utan säljer de varor som det för tillfället finns överskott på.

Stockholms Stadsmission har tillsammans med Axfood, som är medgrundare till Matmissionen, nyligen förnyat sitt samarbetsavtal. Målet med avtalet är bland annat att inom de närmaste tre åren etablera tre nya Matmissions-butiker i Storstockholmsområdet, utöver butiken i Veddesta, där Matmissionen Hägersten blir först ut.

– Samarbetet med Stockholms Stadsmission är en del av Axfoods arbete för att minska matsvinnet. Det viktigaste är förstås att jobba för att det inte blir mat över. Men det som inte går att sälja i Willys, Hemköp, Axfood Snabbgross-butiker eller Mat.se skänker vi gärna till ideella organisationer som är engagerade i socialt arbete, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Stockholms Stadsmission äger butiken och ska driva den som ett socialt företag. I butiken ges människor förutsättningar att närma sig arbetsmarknaden genom personligt stöd och yrkescoachning. På sikt kan det komma att finnas plats för 10-15 personer som får arbetsträna i butiken i Hägersten.

För att få medlemskap i Matmissionen krävs att man har något av följande stöd: försörjningsstöd, etableringsersättning, aktivitetsersättning, aktivitetsstöd, garantiersättning (låg sjukersättning), garantipension (låg pension), dagersättning från Migrationsverket eller sjukpenning, sjukersättning, A-kassa, pension eller lön som understiger 8 700 kr/mån efter skatt.

Om Matmissionen Hägersten

Öppningsdatum: 14/3 klockan 12.00
Butikens öppettider: vardagar 12-17.30
Adress: Bäckvägen 147, Hägersten
Butikschef/verksamhetsledare: Christophe Hanson
Butiksyta: 407 kvm med tillhörande lager på 153 kvm.

Butiken etableras i ett samarbete mellan Stockholms Stadsmission och Axfood med kedjorna Willys, Hemköp, Axfood Snabbgross och Mat.se. Stockholms Stadsmission äger och står för driften av butiken, Axfood är medgrundare och går in med etableringsstöd samt bistår med livsmedel, finansiering och kunskap.

Första butiken som öppnades i Rågsved i december 2015 brandskadades efter tre månader och kunde aldrig återställas. Därefter öppnades Matmissionen Veddesta i september 2016 och nu öppnas Matmissionen Hägersten i mars 2017.

Medlemskap i Matmissionen

Som medlem i Matmissionen får man handla varor till 1/3 av vanligt butikspris eller mindre. Medlemskapet gäller för både butiken i Hägersten och butiken i Veddesta. Inköpssumman är begränsad till max 250 kronor/person och vecka. Från och med den 7/3 kan man i Hägerstensåsens Medborgarhus, Riksdalervägen 2 i Hägersten ansöka om och hämta ut medlemskap. Öppettiderna är tisdagar 9.30-11.30 och torsdagar 13-15. Aktuell information om detta uppdateras på Matmissionens Facebooksida.

Matmissionens sortiment

Sortimentet i butiken kommer att bestå av donerat livsmedelsöverskott – produkter med korta datum, mindre skador på yttre förpackningar eller stora överlager hos leverantörer p.g.a. felaktiga prognoser.
Livsmedelsföretag som vill donera sitt överskott till Matmissionen kan kontakta livsmedelsdonationer [at] stadsmissionen.se (livsmedelsdonationer[at]stadsmissionen[dot]se) eller ringa 08-68 42 34 98.

Claes Salomonsson
Axfood AB