Sveriges Stadsmissioner ger lottköpare uppfattning om hur livet i hemlöshet är

2012-12-06
I kväll åker två av Svenska PoskodLotteriets lottköpare samt programledaren Rickard Sjöberg med Stockholms Stadsmissions Nattjouren för att se ett annat Stockholm än de flesta är vana vid.

Sveriges Stadsmissioner är en av Svenska PostkodLotteriets 40 förmånstagare. Under hösten har PostkodLotteriet och Sveriges Stadsmissioner haft en gemensam fokusvecka med tema hemlöshet. Under veckan erbjöds allmänheten en möjlighet att följa med på ett studiebesök på Nattjouren, som är en del av Stockholms Stadsmissions verksamhet.

44-åriga trebarnsmamman Annika skickade in den bästa motiveringen, i vilken hon bland annat angav att hennes morbror lever i hemlöshet.

– Genom möjligheten att åka med Nattjouren hoppas jag få en uppfattning om hur min morbror och hans vänner har det, speciellt under den kalla vintern, säger Annika.

Nattjouren är en uppsökande kvälls- och nattverksamhet som genom information, samtal, råd, stöd och assistans etablerar kontakt med människor som lever i utsatthet och hemlöshet. Uppdragen har ökat de senaste åren. För tillfället har Nattjouren drygt 10 uppdrag per natt. Under kvällen/natten besöks olika stadsdelar och områden där utsattheten är speciellt stor.

Även PostkodMiljonärens programledare Rickard Sjöberg åker med i Nattjourens bil i kväll.

– Det ska bli intressant att se vilka människor Nattjouren möter och hur de ser på sin situation. Jag ser även fram emot att se hur Nattjouren arbetar, hur kontakten tas, vilka som kan få hjälp och höra mer om hur utsatthet har sett ut och förändrats över tid, säger han.

– Förmånstagarskapet med Svenska PostkodLotteriet ger oss bra möjlighet att utveckla vårt lokala arbete. Det ger oss också en chans att visa hur vi arbetar, att öka förståelsen för och kunskapen om den situation människor i utsatthet och hemlöshet befinner sig i och bakomliggande orsaker, säger Yvonne Borg på Sveriges Stadsmissioner.

Riksföreningen Sveriges Stadsmissioner

Riksföreningen Sveriges Stadsmissioner arbetar gemensamt med insamlingar och opinionsbildning för människor i utsatthet och utanförskap i Sverige. I Riksföreningen ingår Stadsmissionerna i Göteborg, Kalmar, Linköping, Skåne, Stockholm, Uppsala och Västerås.