Vanliga frågor

Här har vi sammanställt de vanligaste frågorna och svaren om att öppna upp sitt hem för människor på flykt.

Vilka riktar sig de här boendena till? 

Vi räknar med att antalet personer som söker sig till Sverige och Stockholms län med anledning av kriget i Ukraina kommer att öka stadigt under våren. Den här förmedlingen riktar sig i första hand till de människor som varit tvungna att fly på grund av kriget i Ukraina, och som inte kan få eller får hjälp av myndigheter på grund av exempelvis för högt söktryck.

Vilka typer av bostäder söker ni?

Vi söker privata bostäder för andrahandshyra eller lösningar som möjliggör för inneboende. Vi möter ett stort behov från familjer som söker boende, därför söker vi första hand större boendelösningar där det finns utrymme för flera personer att bo bra under en längre tid. Det kan till exempel handla om hela lägenheter, en sommarstuga, eller flera rum i en större lägenhet eller villa. Genomsnittsfamiljen som söker stöd hos oss består av fem personer, inklusive barn. 

Från företag söker vi olika former av boendelösningar, till exempel hela lägenheter eller hotellrum.  

Vi ber alla att i möjligaste mån öppna upp sina hem och lokaler som lån alternativt mot en liten ersättning. För att våra resurser ska räcka till så många som möjligt. 

De grundläggande krav som vi tillämpar är att boendet ska uppfylla svenska standardkrav vad gäller möjlighet till el, värme, tvätt, toalett och dusch. 

Hur lång tid vill ni att boendet ska kunna lånas ut?

Situationen och behovet är med tanke på läget svårt att bedöma idag. Men vi vill att du ska vara öppen för att kunna låna ut ett boende under minst sex månader, för att kunna skapa en någorlunda trygg och långsiktig tillvaro för de personer som söker sig till oss. 

Hur fungerar utlåningen?

1. Anmäl ditt intresse enkelt på vår hemsida.  
2. Vi kontaktar dig och bokar tid för ett personligt möte. 
3. Under ett första möte går vi igenom förutsättningarna för boendet och skissar tillsammans upp en handlingsplan. 
4. Matchning med den boende sker antingen tillsammans med oss eller på tu man hand.  
5. Tillsammans ingår ni en överenskommelse som skapar ramarna för boendet. 

På vilket sätt stöttar Stockholms Stadsmission under utlåningsprocessen och boendetiden?

Stockholm Stadsmission ser till att du som vill öppna ditt hem eller annan boendelösning kommer i kontakt med personer som behöver det. Vi försöker utreda om personen som behöver boende inte är i behov av någon annan typ av skydd, och är medveten om sina rättigheter när hen kommer till Sverige. Vi gör även uppföljningar för att försäkra oss om att allt går bra, detta för att du som värd och våra deltagare ska känna sig trygga. Båda parter är även välkomna att ta kontakt med oss om det skulle vara något. 

Måste jag anpassa bostaden?

Det beror på utformning och skick. Kontakta gärna oss så hjälper vi dig med din yta och dina funderingar.  

På vilket sätt menar ni att det är tryggt att låna ut boende genom er?

Genom att öppna ditt hem, eller låna ut andra boendelösningar via oss, får du en trygg och väl genomtänkt process för att göra det. Vi kan informera om viktiga saker att tänka på, fungera som en länk mellan dig och personer som behöver boende, och försöka ta reda på personen som kommer till dig inte har ett större skyddsbehov som gör att hen behöver en annan typ av boende, och är medveten om sina rättigheter i Sverige, i form av stöd från det offentliga till exempel. På så vis möter vi båda parters behov och fungerar som stöd under hela boendeperioden. Vi hjälper dig att göra skillnad under trygga former.

Vad gör jag om något går snett?

Stockholms Stadsmission finns som stöd för båda parter under hela boendeperioden. Viktigt att poängtera är dock att Stockholms Stadsmission i det här fallet fungerar som förmedling av kontakter i första hand. Genom att ha en dialog med den person som öppnar sitt hem och personen som behöver boendet, hoppas vi kunna lösa eventuella svårigheter längs vägen, utifrån fall till fall.