Stockholms Stadsmissions kvalitetsarbete

Orsakerna till social utestängning är ofta flera. För att kunna svara på frågan om vi gör rätt saker behöver vi återkommande följer upp och utvärdera vårt arbete.

Stockholms Stadsmission driver verksamheter som styrs av lagar och förordningar, till exempel Socialtjänstlagen och Skollagen. Vi har ett ledningssystem som bygger på kundorienterad verksamhetsutveckling vilket sätter de människor vi arbetar för i fokus. Inom det årliga förbättringsarbetet planeras och genomförs justeringar av arbetssätt för att säkerställa att vi gör största möjliga nytta.

Ledningssystem och systematik

Vi förbättrar kontinuerligt verksamheten med hjälp av följande steg:

  • Planera:
    Hur gör vi idag? Vad behöver eller vill vi ändra på? 
  • Genomföra:
    Aktiviteter genomförs och dokumenteras utifrån den gjorda planeringen.
  • Följa upp:
    Gör vi det vi har sagt att vi ska göra? Vilka resultat får vårt arbete? Vilka åtgärder för förbättring ska vidtas?
  • Analysera:
    Vart ska vi på kort och på lång sikt? Ger våra förbättringsåtgärder förväntat resultat? Hur använder vi våra resurser på bästa sätt? Vad kan vi lära av andra?

Kvalitetsarbete med stöd av SIQ

För att säkra vårt kvalitetsarbete har vi byggt upp vår grundstruktur utifrån SIQ:s modell. 

Symbol för SIQ-diplomering

Diplomerat miljöarbete

Stockholms Stadsmissions miljöarbete är certifierat enligt Svensk Miljöbas som ställer krav på både effektiv systematik och miljöförbättringar.

Symbol för miljöcertifiering