Det här är ett socialt företag

Porträtt på Ylva Andrén, verksamhetsområdeschef Sociala företag.
Stockholms Stadsmission har flera olika sociala företag. Men vad är ett socialt företag? Vi frågade områdeschefen för sociala företag Ylva Andrén. 

Redan 1927 startade Stockholms Stadsmission sitt första sociala företag, second hand-butiken Små smulor. Syftet var att bereda arbetstillfällen åt arbetslösa och ge möjlighet till billiga inköp. 

Idag har Stockholms Stadsmission tre olika sociala företag: Second hand, Matmissionen och Remake. 

Hållbarhet och inkludering 

-- Ett socialt företag har fler syften än ett vanligt traditionellt vinstdrivande företag. Målet för ett socialt företag är att bidra till ett samhälle som inkluderar och är hållbart, säger Ylva Andrén, områdeschef sociala företag på Stockholms Stadsmission. 

Många av de som arbetstränar hos oss (766 förra året) har aldrig varit inne på arbetsmarknaden eller har varit borta från arbetsmarknaden flera år. Genom arbetsträning får dessa personer möjlighet att närma sig arbetsmarknaden. 

Vill stärka egenmakten 

Vi jobbar även med återvinning och hållbarhet vad gäller mat, kläder och prylar i våra sociala företag. Matmissionen tar hand om mat som annars hade slängts. Second hand-butikerna tar emot textilier och prylar och återbrukar genom att sälja dem. Remake återbrukar textilier genom att skapa och designar trendiga plagg från gåvor vi får in. 

-- Förhoppningen vi har är att de som arbetstränar går från bidragstagande utanförskap till självförsörjande innanförskap. Vi vill att deltagarna ska stärka sin egenmakt, ta egna beslut och hitta sätt att ta sig vidare på vägen till arbetsmarknaden eller ut på arbetsmarknaden. Vissa av deltagarna har aldrig varit inne på arbetsmarknaden. Alla har olika förutsättningar, säger Ylva. 

Vill ta ett steg till 

Men Ylva och Stockholms Stadsmission vill ta arbetsintegration ännu längre än bara till de egna sociala företagen. 

-- Vi vill ta steget ännu längre. Vi har bra resultat i vår arbetsträning. Men vi saknar delvis steget att koppla ihop deltagare som arbetstränat hos oss med näringslivet när de är klara hos oss. Vi behöver fler bra kontakter för att verkligen kunna bidra till att deltagarna etablerar sig på arbetsmarknaden säger Ylva. 

-- Det är viktigt att deltagarna får ta med den framtidstro de byggt upp hos oss direkt in i arbetslivet. Vi vill gärna att våra deltagare kommer tillbaka till oss när det arbetstränat klart. Men då som kunder, inte att de arbetstränar igen. Då har vi lyckats, avslutar Ylva Andrén.