Stockholms Stadsmissions nya koncept Premium/Vintage – en historia om kärlek

Ställ med kläder till Premium/Vintage

2025-05-21

Nu startar Stockholms Stadsmission Premium/Vintage, där redan älskade märkesplagg hittar sin nästa ägare. Ambitionen är att guldkorn bland de gåvor som skänks av Stockholms Stadsmissions gåvogivare ska hitta rätt ägare för att förlänga sin livstid och älskas på nytt. Samtidigt får donationen sitt rätta värde så att den kan hjälpa en person i utsatthet. Det är en historia om kärlek till både medmänniskor och till märkesplagg med patina.   

Varje vecka sorteras 30 ton plagg som skänkts för att stödja de sociala verksamheter som är kärnan i Stockholms Stadsmissions uppdrag. I det enorma flödet av gåvor dyker det titt som tätt upp guldkorn som glimmar lite extra. Tidigare har Stockholms Stadsmission sökt köpare till värdefulla vintageprodukter i olika kanaler som vintage- och antikmässor. Men nu var det dags att öppna en egen e-handelsplats för dessa plagg – Premium/Vintage.  

 – Vi vill att de redan älskade plaggen och prylarna som våra gåvogivare skänker, ska tas emot, och fortsätta älskas lika mycket av en ny person. Det känns fint att vi kan göra de här guldkornen tillgängliga för fler, säger Ulrika Majstrovic Hansén som är biträdande chef för e-handel på Stockholms Stadsmission.  

Konceptet Premium/Vintage ska bli en nisch för modeintresserade som letar efter lite udda och unika plagg, vilket inte alltid är så lätt att hitta. På så sätt kan man tillvarata de gåvor som kommer in på bästa sätt och skapa en värld av lite annorlunda secondhand-kläder och skor. De värderare som arbetar i Stockholms Stadsmissions sortering har en stor vana att urskilja det lilla extra och väljer ut ett speciellt sortiment Premium/Vintage. De kontrollerar också klädernas äkthet och skick och detta redovisas i bild och text till varje plagg.  

Konceptet riktar sig mot modeintresserade som letar efter det lite udda av hög kvalitet till ett hanterbart pris om man jämför med plaggens nypriser och det ligger i tiden. Klassiska märken och flärdfulla kvalitéer har fått ett ökat intresse bland Stockholms Stadsmissions kunder. Enligt Ulrika har populärkultur ökat efterfrågan på plagg med vintagekvalitéer.  

 – Det är en stark trend av efterfrågan på de klassiska märkena som har väckts av filmer och serier om designerna och deras liv, som Gucci, Coco Chanel och Yves Saint Laurent för att nämna några. Även i serier som till exempel White Lotus speglas flärd och det glamourösa livet genom just märkeskläder, säger Ulrika. 

Premium/Vintage är ett koncept som kompletterar Stockholms Stadsmission butiker runtom i Stockholm. Tanken är att skapa en mode- och designplattform på nätet som inkluderar samarbeten med konstnärer, formgivare och designers. 

– Det här är fint komplement och en chans för alla att handla i våra butiker. Vi kommer att hitta nya ägare till redan älskade plagg och samtidigt får den fina gåvan sitt rätta värde. Den har ju skänkts av omtanke och människokärlek, och det vill vi ta vara på, säger Ulrika. 

Natalia Santos
Presskontakt
natalia.santos [at] stadsmissionen.se