Matmissionens medlemsenkät släpps för andra året i rad
Undersökningen är den största i sitt slag som ställer frågor om kostvanor och matfattigdom till människor som är mottagare av välfärd i Sverige. Den ger därför en unik och aktuell inblick i hur det är att leva i fattigdom. Enkäten ger svar på i vilken utsträckning Matmissionens sociala matbutiker uppfyller sitt syfte – att lindra matfattigdom – men fritextsvaren beskriver också medlemmarnas/kundernas utmaningar i vardagen.
– Undersökningen visar precis som förra året flera positiva effekter av medlemskapet i Matmissionen. Många nämner till exempel hur lättnaden de upplever hjälper dem att ta nästa steg i sina utmanande livssituationer, eller hur man äntligen har råd med någon frukt eller ett mellanmål. Det märks att det finns ett behov av att berätta, inte minst eftersom så många svarat även i år, säger Johan Rindevall, chef Matmissionen.
Några nyckeltal ur undersökningen
- 46 procent har bara möjlighet att äta kött eller annan motsvarande protein 2 gånger i veckan eller mindre.
- 71 procent upplever mindre stress över inköp och kostnader kopplat till mat sedan de blev medlemmar i Matmissionen.
- 27 procent har pension och 16 procent har försörjningsstöd som huvudsaklig inkomst.
Några fritextsvar från undersökningen
- ”Jag har råd att köpa mat helt enkelt, saker jag tidigare har fått försaka, så som exempelvis frukt och grönt. Ovärderligt för mig.”
- ”Från att ha levt fattigt så kan jag nu unna mig pålägg på brödet.”
- ”Det är en slags trygghet, att kunna köpa mat som är bra för hälsan.”
- ”Jag behöver inte längre vara rädd att mina barn ska behöva vara hungriga. Nu får t.o.m. jag också äta!”
- ”Jag lever på existensminimum och har tidigare inte haft ekonomisk möjlighet att ”lyxa” till det med protein, frukt och grönsaker.”