Frågor och svar Matmissionen

Här hittar du information om Matmissionen, medlemskap, appen, donationer och arbetsträning.

Matmissionen

Vad är Matmissionen?

Matmissionen är Stockholms Stadsmissions sociala matbutiker. Matmissionen gör gott för både människa och miljö genom att sälja produkter som riskerar att bli svinn, med ett särskilt rabatterat pris till medlemmar. Butikerna möjliggör även att fler personer närmar sig arbetsmarknaden genom arbetsträning. 

Vad har Matmissionen för utbud?

All mat som finns i butiken är matsvinn/överskott som kommer från olika livsmedelsföretag/dagligvarukedjor. Överskottet doneras till Matmissionen. Eftersom det doneras och Matmissionen inte beställer in några egna varor går det inte att förutse exakt vad som kommer finnas i butiken utan utbudet varierar dagligen. Även om vi arbetar hårt för att ha ett så brett sortiment som möjligt går det inte att förvänta sig att hitta allt man behöver på Matmissionen, våra butiker bör ses som ett komplement till andra matbutiker.

Varför säljer ni mat som har ett passerat bäst före-datum?

I Sverige finns två typer av datummärkningar: ”bäst före” och ”sista förbrukningsdag”. Varor märkta med sista förbrukningsdag är extra känsliga och får enligt lag inte säljas (och bör heller inte konsumeras) efter datummärkningen. Dessa varor säljer inte heller Matmissionen efter att datumet har passerat.

Varor med bäst före-märkning är inte lika känsliga. Det finns ingen lag för hur länge dessa varor får säljas, utan får säljas och konsumeras så länge de är bra. Mjölk kan exempelvis vara lika bra en vecka eller mer efter att bäst före-datumet passerat. En torrvara (det vill säga en vara som står i rumstemperatur) eller frysvara kan vara lika bra flera månader efter bäst före-datumet passerat. Med andra ord är det oftast inga problem alls att äta produkter vars bäst före-datum har passerat. Av den anledningen säljer Matmissionen många varor där bäst före-datum har passerat. Normalt kan vi sälja kylvaror flera dagar efter att bäst före-datum passerat. Torrvaror och frysvaror kan vi sälja flera månader efter att bäst före datum-passerat. Om en leverantör gett sitt godkännande kan vi i vissa fall sälja varor ännu längre än våra ordinarie riktlinjer. Att en vara passerat bäst före-datum är med andra ord i sig ingen anledning att reklamera varan.  

Kan man betala med kontanter?

Ja, på Matmissionen kan man betala med kort eller kontanter. Du kan också betala med Stockholms Stadsmissions presentkort och Swish.

Får man fota eller filma i butikerna?

Nej, det är inte tillåtet (oavsett syfte) om man inte har godkännande från ansvarig personal.

Varför öppnar ni fler butiker i stället för att få in mer mat till de butiker som redan finns?

Den främsta anledningen till att vi öppnar fler butiker är för att bli tillgängliga för fler medlemmar. När det gäller hur mycket mat vi har att sälja är detta något vi följer noga och även här leder öppnandet av fler butiker till att vi får fler och större donationer – enkelt uttryckt kan man säga att vi får mer mat för att vi kan hantera större mängder.  

Vi har fått in mer mat för varje butik vi öppnat, detta innebär att befintliga butiker också fått mer mat genom öppningen av fler butiker. Vårt mål är att hålla en balans där nya butiker kan öppna utan att de befintliga får mindre mat att sälja.  

Hur fördelar ni maten mellan butikerna?

När vi fördelar maten tittar vi framförallt på antal köp som görs och hur många unika medlemsnummer som handlar per butik. Ibland, främst när det gäller färskvaror, behöver vi också ta hänsyn till hur snabbt vi måste leverera och sälja maten. De större butikerna får mer mat levererat per dag, men eftersom de också har fler kunder jämnar det ut sig.

Har ni planer på att öppna butiker utanför Stockholm?

Matmissionen drivs av Stockholms Stadsmission, en idéburen organisation som verkar lokalt. Det innebär att vi i regel inte driver verksamheter utanför Stockholms Län. Vi har däremot hjälpt andra organisationer i andra städer att öppna butiker.

Medlemsskap

Hur blir man medlem?

Den som har låg inkomst kan söka medlemskap i Matmissionen. Läs mer om kriterier och hur du blir medlem här.

När får jag handla?

Oftast behöver du ha bokat tid för att få handla på Matmissionen. Du bokar tid via appen Matmissionen eller med hjälp av personal i butiken.

Läs mer om vad som gäller för varje butik här.

Hur mycket kan jag handla för?

Du kan handla för 300 kr i veckan till medlemspris. Du handlar med egna pengar men betalar då en tredjedel av ordinarie butikspris, och får därmed köpa varor till ett värde av ca 1000 kr trots att du endast betalar 300 kr. Det går att handla för mer än 300 kr/vecka, men det blir då till ordinarie butikspris.

Om jag inte handlar på en vecka, kan jag handla mer nästa vecka?

Nej, du kan tyvärr inte spara ditt rabattsaldo. Rabattsaldot nollställs varje måndag automatiskt.

Kostar det att vara medlem?

Nej, det är gratis att vara medlem i Matmissionen.

Vad baseras gränsen för medlemskap på?

Den baseras på Försäkringskassans nivå för garantiersättning.

Räknas barnbidrag och/eller bostadsbidrag/bostadstillägg in i inkomst?

Nej, det gör det inte.

Jag har inte själv möjlighet att handla på Matmissionen. Hur gör jag för att få fullmakt?

Det går att få permanent eller tillfällig fullmakt om du inte har möjlighet att själv handla på Matmissionen. Läs mer om kriterierna för fullmakt här.

Tillämpar ni öppet köp?

Nej, men du får självklart reklamera en dålig vara om du tar med varan och kvittot till butiken.

Är deklaration ett giltigt bevis på inkomst?

Nej, det används endast som en del av en större individuell bedömning om inkomst saknas helt. 

Hur gör jag om jag vill förnya mitt medlemskap?

Om du vill förnya medlemskapet behöver du visa din inkomst igen på samma sätt som när du söker medlemskap första gången. När ditt medlemskap närmar sig utgång så kommer en knapp synas i appen om att ansöka om medlemskap. Så du kan antingen ansöka igen i appen då eller besöka vår Medlemsservice för att förnya.

Kan studenter med CSN-ersättning bli medlemmar i Matmissionen?

Nej, studenter med bidrag eller lån från CSN kan inte bli medlemmar då det ofta är självvalt att vara student. Vi ser dessutom att det finns andra grupper i samhället som har ett större behov av medlemskap till Matmissionen.

Matmissionen-appen

Vad heter Matmissionen-appen?

Appen heter Matmissionen och finns både för iOS och Android.

Hur fungerar appen?

När du laddat ner appen behöver du skapa ett konto. När du blivit godkänd som medlem får du ett digitalt medlemskort, du kan se ditt medlemssaldo och du kan boka en tid för ditt besök i butiken när det passar dig.

Vad gäller för tidsbokning i Matmissionen-appen?

  • Du får maximalt boka tre tider per vecka, där max en tid får vara första timmen butiken har öppet.
  • Du kan boka tider i alla butikerna, men gränsen för tre tider gäller fortfarande. Har du bokat två tider i Hägersten kan du med andra ord bara boka en i Jakobsberg samma vecka.
  • Du ser i appen när det finns lediga tider, och hur många platser som finns kvar varje tid.
  • De bokningsbara tiderna är med 15 minuters mellanrum (exempelvis 13-13:15, 13:15-13:30 osv).
  • Bokningsbara tider släpps kontinuerligt i appen.
  • Bokningsbara tider är endast till för Matmissionens medlemmar.
  • I vissa butiker finns det fortfarande tider då du inte behöver en bokning för att handla. Under dessa tider är även icke-medlemmar välkomna att handla. Om du som icke-medlem vill handla i en butik som bara har tidsbokning, kontakta den butiken så hittar de en lösning.
  • När man sedan ska handla på sin bokade tid behöver man visa appen och legitimation vid entrén.

Varför syns inte mitt medlemskap i appen?

När du laddat ner appen och skapat ett konto behöver du hjälp från Matmissionen för att koppla ihop ditt konto i appen med ditt medlemsnummer om du redan är medlem.

Jag har registrerat mig i appen, varför får jag inget bekräftelsemail?

Ibland kan mailet hamna i din skräppost, så det är bra att kika där om du inte fått bekräftelsemailet. Annars kan det vara så att du skrivit in fel mailadress vid registrering eller inte är uppkopplad till internet. 

Varför kan jag inte boka en tid i appen?

Se till att du är uppkopplad till internet för att boka en tid. Om det inte går att boka kan det bero på att appen behöver uppdateras, tiden du vill boka redan är fullbokad (scrolla nedåt för att se fler tillgängliga tider) eller att ditt medlemskap har gått ut.

Varför kan jag inte boka en tidigare tid?

Om du inte kan boka en tidigare tid i appen kan det bero på: 

  • Det är fullbokat.
  • Du har redan bokat 3 tider den veckan.
  • Du har redan bokat en tid under den första timmen den veckan och behöver boka en senare tid.
  • Du har redan bokat en tid den dagen och behöver avboka den tiden innan du kan göra en ny bokning.

När släpps bokningstiderna?

Hälften av de tider som är tillgängliga släpps kl. 14 samma dag en vecka innan. På måndag kl. 8 släpps resten av tiderna för hela kommande vecka. Varje dag kan nya tider dyka upp, om t.ex. en annan medlem avbokat sin tid.

Donationer

Tar ni emot mat från privatpersoner?

Nej tyvärr inte. På grund av hur den svenska livsmedelslagstiftningen ser ut tar vi bara emot donationer från företag.

Hur gör man om man vill donera mat till er?

Matmissionen tar emot donationer från företag inom dagligvarubranschen. Läs mer om hur ni som företag donerar till Matmissionen här. 

Arbetsträning

Hur gör jag om jag vill arbetsträna hos Matmissionen?

Be din handläggare kontakta den Matmissionen-butik du är intresserad av. Du hittar kontaktuppgifter till de olika Matmissionen-butikerna här.

Integritetspolicy för Matmissionen

Var kan jag läsa mer om behandling av personuppgifter hos Matmissionen?

Här kan ta del av information om hur vi behandlar dina personuppgifter som medlem och besökare hos Stockholms Stadsmissions Matmissionen-butiker.

Behandling av personuppgifter hos Matmissionen

Här kan ta del av information om hur vi behandlar dina personuppgifter som medlem och besökare hos Stockholms Stadsmissions Matmissionen-butiker.

Kontakta Matmissionen
matmissionen [at] stadsmissionen.se