Är du fastighetsägare och vill göra skillnad?

pappa med barn
Stockholms Stadsmissions bobyrå fungerar som extern förvaltare med hjärta. Vi finns som en trygghet för både fastighetsägare och hyresgäst – nu och i framtiden.

Idag har allt fler människor svårt att av egna kraft skaffa en varaktig bostad. Vi möter allt från ensamhushåll, barnfamiljer och pensionärer som drabbats av bostadsmarknadens höga trösklar. Genom att bidra med lägenheter som Stockholms Stadsmission hyr ut i andra hand kan du göra skillnad för människor som idag står utan en trygg bostad – och ge fler den stabilitet och trygghet som en egen bostad innebär.

Vi ser Stockholms Stadsmission som en pålitlig och samhällsviktig aktör som vi samarbetat med under många år, därför känns det väldigt bra att vi nu har utökat samarbetet – dessutom på ett nytt och innovativt sätt, Helena Hamrén, uthyrningschef på Stena Fastigheter i Stockholm

Vi lägger stor vikt vid matchning och att se till att våra hyresgäster får en bostad som är i linje med deras behov. Genom vår mjuka förvaltning får du som hyresvärd en garant på att hyreslagen följs och hyresgästen får stöd utifrån behov – och därmed rätt förutsättningar för att bo bra och bo kvar.

Är du en fastighetsägare som vill inleda ett samarbete med oss eller veta mer? Kontakta oss:

Bobyrån
bobyran [at] stadsmissionen.se
Porträtt på Tanja Küller, enhetschef Bobyrån.
Tanja Küller
Biträdande områdeschef Bostad
tanja.kuller [at] stadsmissionen.se

Frågor & svar

Hur går bobyråns förmedling till?

När ni erbjuder oss en bostad, skrivs förstahandskontraktet på Bobyrån som sen hyr lägenheten i andra hand.

Vi gör en individuell och behovsstyrd matchning av lägenheterna vi får in. Våra erfarna medarbetare ger de som flyttar in stöd med målet att alla ska kunna på kvar och efter hand ta över kontraktet.

Vilket stöd får era hyresgäster?

En stor del av det som gör Stockholms Stadsmissions bobyrås arbete unikt är den mjuka förvaltningen, som fokuserar på individfrågor och fungerar som en trygghet både för hyresgäst och fastighetsägare.  
 
Genom vår mjuka förvaltning ser vi till att hyresgästen får service och hjälp med att sköta sitt boende och därmed vara en god hyresgäst som bor bra och bor kvar. Det kan vara stöd med att betala sin hyra i tid, teckna en hemförsäkring, få skuldrådgivning eller att byta en säkring. Stockholms Stadsmission har aktiv och löpande kontakt med både hyresgäst och hyresvärd. Den mjuka förvaltningen är även en garant för hyresvärden att boendet sköts enligt hyreslagen. 

Vilket stöd får vi som fastighetsägare?

Stockholms Stadsmission sköter kontrakt och relation och med hyresvärd och administrerar, matchar, förmedlar och förvaltar lägenheterna. För kunna möta de behov som uppstår har vår bobyrå en kundservice för fastighetsägare, hyresgäst och socialtjänst. Vårt serviceteam besöker också lägenheterna flera gånger i månaden för att säkerställa att lägenheten och den som bor är i gott skick. Vi finns där för både hyresgäster och fastighetsägare genom vår mjuka förvaltning. 

Stockholms Stadsmissions bobyrå erbjuder fastighetsägare: 
- Kontaktperson på bobyrån​ 
- Personlig matchning​ 
- Hyresadministration 
- Dialog, tydlighet och transparens vid överlåtelse​ 
- Uppföljning​ 
- Vräkningsförebyggande arbete​ 
- Vi finns kvar som stöd över tid, både för fastighetsägare och hyresgäst​ 
- Bättre tillsyn av våra hyresgäster