Matmissionen expanderar med en butik i Södertälje

Karin Brynell SvDH, Johan Rindevall Stockholms Stadsmission, Jörgen Friman DLF. Foto: Anna Z Ek
2023-09-11
Den 15 september öppnar Matmissionen en butik i Södertälje. Matmissionen är Stockholms Stadsmissions sociala matbutiker. Öppningen av fler butiker möjliggörs genom ett samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna, DLF. Den nya butiken blir den sjunde i Stockholms län. Matmissionen syftar till att bidra till ett mer hållbart samhälle genom att motverka matfattigdom och matsvinn, samt erbjuda arbetsträning till människor som står långt från den ordinarie arbetsmarknaden.

Matmissionen säljer produkter som riskerar att bli svinn med ett särskilt rabatterat pris till människor som lever i ekonomisk utsatthet. Nu öppnar den sjunde butiken i Stockholms län, i Södertälje.

–  Vi är väldigt glada över att kunna öppna i Södertälje. Förra året hade vi en rekordstor tillströmning av nya medlemmar och vi vet att det finns ett stort antal medlemmar i de södra delarna av länet som tidigare tagit sig ända till våra butiker i Stockholm. Tack vare den nya butiken kan vi nå fler nya medlemmar och samtidigt bli mer tillgängliga för de som idag behöver resa långt för att handla hos oss, säger Johan Rindevall, chef Matmissionen på Stockholms Stadsmission.

Stockholms Stadsmission öppnade den första Matmissionen-butiken 2015 med målet att skapa ett koncept som kunde minska både matfattigdom och svinn, samtidigt som fler människor skulle få möjlighet att närma sig arbetsmarknaden genom arbetsträning i butik och lager. I dagsläget får ca 15 000 medlemmar runtom i länet möjlighet att handla näringsriktig mat till ett överkomligt pris genom Matmissionen.

Produkterna som säljs på Matmissionen doneras primärt från dagligvaruhandelns och dagligvaruindustrins lager. Tack vare en branschgemensam satsning med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna, DLF har Matmissionen kunnat expandera kraftigt de senaste åren i Stockholms län, med ytterligare butiker planerade att öppna. Samarbetet är ett led i dagligvarubranschens arbete för att på sikt halvera matsvinnet i hela livsmedelskedjan.

 – Vi är väldigt glada att vi tillsammans med Stockholms Stadsmission och DLF öppnar en butik i Södertälje, som vi vet är väldigt efterfrågad. Matmissionen har en viktig roll att stötta människor i ekonomisk utsatthet, en grupp som fått det allt tuffare det senaste året, och det ger dessutom våra medlemmar en möjlighet att donera överskott och minska sitt matsvinn, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

–  Matmissionens butiker är verkligen rätt positionerade för att bidra till att lösa några av dagens samhällsutmaningar – att hjälpa ekonomiskt utsatta personer, minska matsvinnet och ge människor en väg till arbete genom arbetsträning. Dagligvaruleverantörerna, DLF är stolta över att vara delaktiga i Matmissionens fortsatta expansion av sociala matbutiker, säger Jörgen Friman, vd på Dagligvaruleverantörerna, DLF.

Butiken på Bragevägen 42–44 i Brunnsängs Centrum i Södertälje invigs den 15 september klockan 10.00. Media är välkomna att delta. Butiken öppnar för kunder klockan 12.00 samma dag.  Har du frågor om medlemskap, kontakta Medlemskontoret via telefon på 08-121 559 28.

För mer information, kontakta:

Fanny Siltberg
Pressekreterare Stockholms Stadsmission